Популярные сообщения

воскресенье, 21 декабря 2014 г.


Методичні рекомендації
щодо викладання художньо-естетичних дисциплін у 2016-2017 навчальному році
Освітня галузь «Мистецтво» представлена такими навчальними предметами, як: «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» (1-7 класи), інтегрованими курсами «Мистецтво» (8 клас) та «Художня культура» (9-11 класи). Цикл мистецьких дисциплін у загальноосвітніх навчальних закладах спрямований на забезпечення наступності, наслідування, безперервності в опануванні учнями художньо-естетичними цінностями впродовж навчання в школі, формування предметних та загально-естетичних компетентностей школярів.
У 2016-2017 навчальному році районним методичним об'єднанням учителів мистецьких дисциплін необхідно забезпечити:
- якісне викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 8 класах у відповідності до вимог Державного стандарту базової і повної середньої освіти (2011 рік) та освітньої програми «Мистецтво» (5-9 класи);
- підготовку вчителів мистецьких дисциплін до викладання курсу «Мистецтво» у 9 класах у 2017-2018 н.р.;
 - підготовку вчителів до впровадження з 2018 року оновлених програм у початковій школі на основі нової Концепції початкової освіти;
- опанування вчителями інноваційними технологіями організації допрофільної та профільної підготовки обдарованих учнів з мистецьких дисциплін.
У новому 2016-2017 навчальному році діючими залишаються наступні державні програми:
Навчальна програма «Музичне мистецтво» для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи (авторів: Хлєбникова Л.О., Дорогань Л. О., Івахно  І.М., Кондратова Л.Г., Корнілова О.В., Лобова О.В., Міщенко Н.І.– 2011 рік);
- Навчальна програма  «Образотворче мистецтво» для загальноосвітніх навчальних закладів 1-4 класи  (авт. Шмагало Р.Т. Марчук Ж.С. , Вачкова  І.Б., Чорний О. В. , Гнатюк М. В. .– 2011 рік).
- Навчальна програма «Мистецтво» (авт. Л. Масол, О. Коваленко, Г. Сотська, Г. Кузьменко, Ж. Марчук, О. Константинова, Л. Паньків, І. Гринчук, Н. Новікова, Н. Овіннікова), що включає три блоки «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» та інтегрований курс «Мистецтво».
Початкова школа
Мистецький розвиток учнів початкової школи здійснюється  у процесі  сприймання й інтерпретації кращих зразків українського та світового мистецтва, набуття естетичного досвіду, формування емоційно-ціннісного ставлення до мистецтва.
З метою запобігання надмірного контролю уточнено і конкретизовано державні вимоги до рівня загальноосвітньої підготовки учнів. Такі поняття, як «знає», «пояснює», «досліджує» змінено на «має уявлення», «розуміє», «застосовує». На відміну від попередньої редакції програм, у змінених програмах резервні години не передбачено. Завдяки цьому збільшиться кількість годин на вивчення складних тем; вчитель матиме більше можливостей викладати матеріал ритмічно, маючи час на закріплення і повторення учнями засвоєного ними матеріалу.  Під час проведення уроків бажано використовувати фізкультхвилинки, активні види ігрової творчої діяльності тощо.
З метою пробудження й поглиблення в учнів початкової школи інтересу до художнього пізнання через різноманітні види мистецької  діяльності, розкриття внутрішнього потенціалу кожного учня, виховання впевненості у власних можливостях пізнавати навколишній світ і мистецтво. Об’єктами перевірки та вербального оцінювання у процесі навчання мистецьких дисциплін є: інтерес до уроків художньо-естетичного циклу  та мистецтва загалом; спрямованість діяльності на сприймання, пізнання творів та власну творчість; ініціативність, активне включення у творчий процес на уроках, реалізація набутого мистецького досвіду у позаурочний час (участь у роботі різноманітних гуртків художньої самодіяльності, конкурсах, концертах тощо).
Слід пам’ятати, що у 1-4 класах з предметів художньо-естетичного циклу домашні завдання учням не задаються і в журналі не записуються.
З метою підвищення якості викладання предметів художньо-естетичного циклу у початковій школі, під час комплектації педагогічних працівників рекомендується передбачити годинне навантаження з музики, образотворчого мистецтва насамперед для учителів музичного та образотворчого мистецтва відповідно.
Основна школа
Структура програми «Мистецтво» 5-9   класи передбачає єдиний тематизм за роками навчання (однаковий як для окремого викладання музичного та образотворчого мистецтва, так і для інтегрованого курсу). Спільна тематика року розподіляється на окремі теми варіативно, а  змістове наповнення конкретизується відповідно до специфіки кожного з предметів: «Музичне мистецтво», «Образотворче мистецтво» чи інтегрований курс «Мистецтво». 
Основними видами творчої діяльності учнів на уроках мистецьких дисциплін є: художньо-творче самовираження дитини (спів, музично-творча та художньо-творча діяльність); сприймання, інтерпретація, оцінювання художніх творів; пізнання явищ мистецтва й засвоєння мистецького тезаурусу, пошукова та дослідницька діяльність школярів, підготовка мистецьких проектів  тощо.
Оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється за основними видами діяльності на уроках відповідно до орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти (наказ МОН від 21.08.2013 № 1222). Тематична атестація проводиться один раз або двічі на семестр та виставляється в журналі в окрему колонку без дати. Проміжне оцінювання навчальних досягнень учнів здійснюється у тих випадках, якщо одна тема вивчається впродовж цілого семестру.
Домашні завдання в основній школі з предмету «Музичне мистецтво» мають бути творчого спрямування (продумати виконавський план пісні, прослухати музичні твори, здійснити інтерпретацію музики в навколишньому середовищі та інше). З предмету «Образотворче мистецтво» учням пропонуємо такі домашні завдання: спостереження та замальовки ескізного характеру з натури, з пам’яті предметів, краєвидів тощо. 
Години резервного часу можуть використовуватися на розсуд вчителя (відвідування музеїв, виставок, театрів, в тому числі і віртуальних). 
 Особливості викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» у 8-9 класах
       В 2016-2017 навчальному році особливу увагу слід приділити підготовці вчителя до викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» в 8-9 класах.  У  8 класі учні опановують стилі та напрями мистецтва, які історично склалися впродовж епох, тому пріоритетними стають такі види діяльності, як інтерпретація художніх творів у культурологічному контексті, виконання індивідуальних і колективних проектів. Водночас поглиблюються знання термінології. Окрім внутрішньої галузевої інтеграції доцільно використовувати міжпредметні зв’язки й з іншими освітніми галузями: «Мови і літератури», «Суспільствознавство», «Технологія», «Здоров’я і фізична культура» та ін.  Програма передбачає творче ставлення вчителя до змісту і технологій навчання, поурочного розподілу художнього матеріалу. Педагог має можливість обирати мистецькі твори для сприймання та співу, орієнтуючись на  навчальну тематику та критерій їх високої художньої якості, а також розробляти художньо-практичні та ігрові завдання для учнів, враховуючи мету уроку, програмні вимоги, дбаючи про цілісну драматургію уроку.
      Особливу увагу слід приділити методиці викладання інтегрованого курсу «Мистецтво» в 8 класі. Враховуючи можливість самостійного вибору вчителем мистецьких творів для сприймання і виконання у 8 класі, педагогу потрібно здійснити календарно-тематичне планування, за обраним підручником, в якому більшість форм і методів роботи залишається за вибором учителя. Серед типів уроків інтегрованого курсу «Мистецтво» надається перевага комбінованому уроку з елементами інтеграції, уроку уведення в тему, поглиблення в тему, урокам закріплення і узагальнення знань та підсумковому контрольному уроку (з підготовленим тематичним оцінюванням навчальних досягнень учнів). Серед нетрадиційних типів уроків особливу увагу слід приділити урокам-екскурсіям, урокам-подорожам, урокам-вікторинам, урокам-проектам, урокам-дискусіям тощо.
Звертаємо увагу, що в центрі кожного уроку мистецтва залишається твори мистецтва та характеристика типових рис певного стилю мистецтва. Тому вчителю слід звернути увагу на засвоєння учнями основних знань з теорії мистецтва в межах зазначених стилів. Перевагою в роботі вчителя повинні стати практичні і творчі завдання до вивчення архітектури, скульптури, живопису певного стилю, декоративного мистецтва, музичного і театрального мистецтв. Серед типів практичних завдань увагу слід приділити виконанню індивідуальних завдань – замальовки, нариси, малюнки, ліплення, розпис, а також музичне сприймання, виконання пісень, інсценізація, відео-перегляди, віртуальні подорожі тошо.
З метою актуалізації опорних знань школярів можна використовувати усні види робіт (доповідь, розповідь, захист проекту); письмові види робіт (есе, міні-твір, робота з таблицями, схемами, виконання вправ, тестів, відповіді на запитання); творчі форми (ребуси, кросворди, загадки, замальовки, вірші, інсценізації, театралізації тощо).
Досить корисна робота школярів із підручником та довідниковою літературою, що дозволяє залучити учнів до дослідницької, пошукової, творчої діяльності, виконання мистецьких проектів тощо.
Впровадження ІКТ на уроках мистецтва дозволяє миттєво відвідати концертний зал, здійснити віртуальні музейні подорожі, переглянути фільм, презентацію, ролик. Електронний підручник забезпечує безперервність і повноту процесу навчання, надає теоретичний матеріал, забезпечує тренувальну навчальну діяльність і контроль рівня знань, а також інформаційно-пошукову функцію, яка має комп’ютерну візуалізацію, сервісні функції та умови інтерактивного зворотного зв’язку. Для транслювання електронного підручника на уроках  мистецтва може застосовуватися не тільки комп’ютер, ноутбук, але й планшети та телефони великих діагоналей або електронні книги. Для перегляду підручників на пристроях з операційною системою Android рекомендується використовувати програму EBookDroid, для Windows - WinDJView и Adobe Reader.
«Художня культура» у 9-11 класах
Уроки художньої культури сприяють формуванню у старшокласників свідомого художньо-естетичного ставлення до мистецтва. На думку авторів програми вони розвивають в учнів почуття успіху від власних досягнень у царині мистецької культури, впевненості в спроможності самостійно розв’язувати художні завдання. У 9 - 11 класах «Художня культура» може складатися під час державної підсумкової атестації як предмет за вибором в основній та старшій школі, та як профільний предмет в 11 класі. У класах з поглибленим вивченням предметів, спеціалізованих навчальних закладах, ліцеях, гімназіях, колегіумах таким предметом за вибором може бути той, що вивчався поглиблено. Державна підсумкова атестація з художньої культури проводиться відповідно до рекомендацій Міністерства.
У 9 класі дисципліною художньо-естетичного циклу є художня культура, яка вивчається за програмою «Художня культура» авт. Л.Масол, Н.Миропольська (вид. «Перун», 2005 р.; www.mon.gov.ua).  Її зміст є логічним узагальненням вивченого учнями на уроках мистецьких дисциплін у 1-8 класах та предметом для подальшого вивчення художньої культури у старшій школі. Учні 10 - 11 класів відповідно до обраного профілю навчання опановувтимуть художню культуру за програмами рівня стандарт, академічного та профільного рівня авт. Л.Масол, Н.Миропольська, що міститься в Збірнику програм з художньо-естетичного циклу для 5-11 класів (вид. «Перун», 2005 р.), Збірнику програм для профільного навчання (вид. «Оберіг», 2009 р.) та розміщена на офіційному веб-сайті МОНмолодьспорту (www.mon.gov.ua).
Для учнів 10 класу, що навчаються за програмами рівня стандарт та академічного рівня створено два підручники: авт.. Л.Масол, Н.Миропольська, О.Гайдамака та авт.. Л.Климова; а відповідно до програми профільного рівня – підручник авт. Л. Масол, О. Оніщенко, С. Ничкало, О.Гайдамака.
Програми з художньої культури для 11 класу реалізують такі підручники: відповідно до програми рівня стандарту створено підручники авторів Н. Назаренко та ін., та підручник авт.. Н.Миропольська та ін.; програму академічного та профільного рівнів реалізує підручник авт.. Л.Климової. Домашні завдання з художньої культури можуть бути практично-творчого чи дослідницько-пошукового характеру (створення мистецьких проектів, композицій у різних мистецьких стилях).
Тематичне оцінювання з художньої культури у 10 – 11 класах здійснюється після вивчення відповідного розділу програми. При виставленні тематичної оцінки враховуються всі види навчальної діяльності учнів, що підлягали оцінюванню протягом вивчення теми, розділу. Тематична оцінка не підлягає коригуванню. Семестрове оцінювання здійснюється на підставі тематичних оцінок. Коригування семестрової оцінки допускається


Комментариев нет:

Отправить комментарий